Vissza a kezdőlapra

Forgács Anna

Általános adatok

  • Születési idő: 1939
  • Hely: Mezőcsát
  • Középiskola: Zrínyi Ilona Leánygimnázium Miskolc
  • Érettségi éve: 1958

Egyetemi adatok

  • Egyetemi kar: Bölcsészettudományi Kar
  • Egyetemi szakok: magyar, ókori nyelvek és kultúrák (klasszika-filológia, latin, ógörög)

Pályafutás

  • Egyetem utáni pálya: egyetemi és/vagy főiskolai oktató, középiskolai tanár, vezető szakfelügyelő, vezető szaktanácsadó
    • 1963-1975-ig a XIII. ker. Kilián György Gimnáziumban (ma Németh László Gimnázium) tanítottam mindkét szakomat, és részt vettem az iskolában folyó pedagógiai kísérletben, a komplex esztétikai nevelés, illetve az osztályozás nélküli értékelés témában, melynek céljai között a tehetség felismerésének és gondozásának gyakorlati megvalósítása is szerepelt.
      1975-től 2005-ig a Fővárosi Pedagógiai Intézetben vezető szakfelügyelőként, illetve vezető szaktanácsadóként főbb tevékenységeim és feladataim:
      - a magyar nyelv és irodalom műveltségi terület fővárosi szakfelügyeletének, illetve szaktanácsadói munkájának tervezése-irányítása,
      - a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorlóiskola magyar-vezetőtanárai munkájának szakmai irányítása, a tanártovábbképzés programjainak tervezése;
      - tanítási-tanulási segédanyagok, projektek készítése,
      - felzárkóztató és tehetséggondozó programok kidolgozása, gyakorlati kipróbálása, e témakörben továbbképzések vezetése, tehetséggondozó fővárosi és országos versenyek (Magyar irodalmi, Magyar nyelvi OKTV, Édes anyanyelvünk verseny) zsűrizése, a felkészítő tanárok számára előadások tartása.


      - 1980-tól részt vettem a tanárképzésben (ELTE, irodalom-szakmódszertan, megbízott oktató, illetve külső vezetőtanár) és a tanártovábbképzésben, a határon túli magyartanítás támogatásában.

      - 1989-ben a Magyar Irodalomtörténeti Társaság Tanári Tagozatának elnökségi tagjaként – a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával – megszerveztem a Genius Loci Országos Magyartanári Műhelyt. A kutatási területünk a regionális kultúrának az iskolai képzésbe való beépítési lehetőségei, modulfüzetek készítése (5-8. osztály).

      - 1990-től közreműködtem az „Emberi erőforrások fejlesztése” világbanki szakképzési projekt magyar nyelv és irodalom képzési programjának és irodalomtankönyveinek kidolgozásában, illetve több tankönyvnek, köztük a burgenlandi diákok számára készült, Bécsben megjelent „Te is tanulsz, értesz, tudsz magyarul?” című Magyar nyelvkönyv I-III. (1991-93) tankönyveknek társszerzője voltam.

      - Az FPI-ben végzett munkám mellett mindvégig tanítottam középiskolában (Kilián Gimnázium / Németh László Gimnázium, II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Gyakorlóiskola, Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Bartók Béla Gyakorló Iskolája, Egressy Béni Zeneművészeti Szakgimnázium).

      - 2006-tól az ELTE külső vezetőtanáraként mint óraadó, majd mint részmunkaidős tanár az Egressy Béni Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium /2012-től a Bocskai István Református Oktatási központ tagiskolájában, az Egressy Béni Református Művészeti Szakgimnázium tanítottam magyar nyelv és irodalmat. Jelenleg a drámatagozat csoportjainak drámaelméletet tanítok.

      - 2011-2021-ig a Vienna Konservatoriumban (Budapest, Csepel) megbízott oktatói feladatot láttam el (művelődéstörténet, illetve liturgikus latin).

      - 2012-től Szlovéniában az általános iskolai országos tudáspróba feladatainak előkészítéséért és kiválasztásáért felelős magyar nyelvi tantárgyi bizottság munkájában szakértőként veszek részt.

      Továbbképzés:
      - Az ifjúsági szakképzés világbanki programjának, taneszközeinek kidolgozását segítő továbbképzésen vettem részt és szereztem tanúsítványt Hollandiában:
      Pedagogisch Technische Hogeschool Eindhoven
      PTH- contract is part of the Technical Teachers Training College
      1993. május 10-21. Tankönyvírás, - kiadás, - felhasználás (tanári, tanulói)
      1994. április 10-22. Kommunikáció; szubjektivitás és objektivitás a hírközlésben, hogyan vizsgáljuk és hogyan analizáljuk a napilapok szövegeit
  • Collegiumi tagság kezdete: 1960
  • Elismerések: Kiváló Tanár (1973) Apáczai Csere János-díj (1991) Toldy Ferenc-díj (1994) Bonis Bona-díj (2015) Kazinczy-díj (2018)
  • Kutatási terület: Irodalomtudományok, Művészeti és művelődéstörténeti tudományok, Média- és kommunikációs tudományok
    • Az 1960/61-es tanévtől Eötvös-szakkollégistaként kutatási feladatom volt az integratív szempontok érvényesítésének feltárása a gimnáziumi magyartanításban, szerepe a képességfejlesztésben. Doktori disszertációmat is e témakörből írtam. (A komplex esztétikai nevelés szerepe a diákok értéktudatának és érzelmi kultúrájának fejlesztésében. Doktori disszertáció, ELTE, 1985).
  • Főbb művek:
    • - Stenczerné Forgács Anna: Komplex esztétikai nevelés a gimnáziumi irodalomtanításban,
    • I-II. osztály (Tankönyvkiadó, 1973 )
    • - Balikó Lajos, Forgács Anna, Nagy Ildikó: Te is tanulsz, értesz, tudsz magyarul? Magyar nyelvkönyv I-III.( Österreichischer Bundesverlag, Wien, 1991, 1992, 1993 )
    • - Forgács Anna: „Emberi erőforrások fejlesztése” - világbanki program szakközépiskolák számára. (in: Irodalomtanítás az ezredfordulón. Szerk.: Sipos Lajos, Pauz-Westermann Könyvkiadó, 1998)
    • - Forgács Anna: IRODALOM IV. Irodalom I-III. társszerző (Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1996-1999)
    • - Forgács Anna: Photo-CD I-VII. szakanyagának összeállítása.( Képzőművészeti segédanyag az ifjúsági szakképzés világbanki programja szerint tanuló diákok számára FOK, Bp., 1995-1997 )